tisdag 25 december 2012

Juldagen och harjakt


Kl 7 startade dagens resa mot våra marker i Värmland.
Efter nattens tunga snöfall och oplogade vägar
tog resan sin tid


men väl framme hittade vi ETT dygnsgammalt nersnöat harspår,
alltid något, då bör den ju finnas i närheten.
Eftersom jag går med Irma och har sämst erfarenhet av harjakt
så fick jag släppa i det här området.

 Det var otroligt mycket snö i skogen, jag är inte så mycket för att traska runt och idag blev det
inte många meter
 Jag låter hunden sköta sig själv, hon har ett otroligt fint sök, att hon ligger ute på 7-800 meter
är inte ovanligt, fast idag var söket snävare på grund av snödjupet, men hon hade rundor på
på upp mot 300 m, det är otroligt att se hur hunden bara kastar sig ut i snön och kämpar sig genom drivorna
själv satt jag och lurade mot en gran

Efter ca 1 timme hade Irma haren på benen.
Jag lyckades fånga den lille på bild



Irma låg ca 6 minuter bakom, så jag han
att fotografera avtrycken innan hon kom



Här kommer hon i löpan....



hon har god fart...


och just nu full koll...


Till slut lurade haren henne....

 han gick  i samma spår om och om igen...så till slut fick hon dötappt.
Men vi fick iallafall ihop 1,5 timmes drev utan större tappt

Trond och Terro fann inte ens några gamla harspår.
Nu ligger båda hundarna i soffan och hämtar kraft inför
morgondagen

Inga kommentarer: