söndag 14 december 2014

Belger du Nord Irma Finsk Jaktchampion



 Ännu en gång har vi gjort det vansinniga,att åka till Finland på prov.
Julskinke provet, där man kan ha turen att vinna en stor Jul-skinka.
Samling kl 6
Så det var att stiga upp tidigare än ottan.
Väl på samlingsplatsen var det mer än fullt, 30 deltagare och 2 domare
på varje hund, gör ju att det blir en del folk.
Vi har ju varit därborta några gånger,så en del kända ansikten och hälsningar
på Finska blev det, sen stapplar sig samtalen fram på Svenska/Engelska och Finska
Lottdragning av domare och provmark.
Vi fick en provmark som var fylld av blötsnö och +3
När vi släppte var det fortfarande snö på träden
och senare på dagen var träden gröna



Vi släppte kl 8
Irma sökte ut, vi såg en hel del gamla harspår
så hoppet fanns.
Efter 50 min fick Irma ut haren, då var jag nästan
död av nervositet.
Irma drev den här haren i 120 min, då var vi halvvägs i provet.
Nu ska hunden kopplas fort som blixten, lätt med en sådan hund som
Irma.....
Trond lyckades att få tag i henne, in i bilen och vidare till nästa
prov område.


Nytt släpp
Irma strök iväg, lika pigg som på morgonen.
Som kuriosa kan jag berätta att den här provrutan kommer
att användas på Kilpa-2015
Efter 7 min hade hon haren på benen.
Här han jag aldrig ens bli nervös :)
På pejlen ser Trond hur haren bara rusar..300....600
900....1200m..1500.....va i helsike...Raskaste domaren och Trond
får springa....jag och domare 2 väntar kvar och avvaktar
...haren kommer ju tillbaks.....
Nu gjorde den inte det..utan den sprang rätt upp
i det gamla jaget till hare nr1
Där hade även 2 andra provhundar jagat på sina harar
under förmiddagen....så nu kändes det väldigt nervöst..
skulle Irma lyckas hålla rätt på haren i allt det här och
i den blöta snön?
Irma hade några tappter som hon redde ut och till slut säger
domaren att nu kan ni koppla för tiden är ute.
Herregud, nu var jag så nervös, jag och domare 2 hade ju
missat en del av drevet, så jag hade väldigt dålig koll.
Men det visade sig att hon hade 90 minuter på hare
nr 2, så då var Irma
Finsk jaktchampion !!!



Vilken känsla!
Vi har nu startat Irma på 3 elitprov och tagit
3 championat
Trond och Irma tog det Norska jaktchampionatet i Trönderlag  ( 120/68 120/68 tot 376 )och blev där 3:a
Jag och Irma startade på Qvinnokampen där blev hon Svensk jakt champion (120/55 120/61)
och vann hela provet.
Nu i Finland startade vi tillsammans, vi kom på 19 plats av 30 ( 1x120+90min,83,25 p)
Så det blev ingen julskinka, vilket inte spelade någon som
helst roll, då det var championatet som var målet med resan.


Så Irma har nu, precis som sin mor tagit jakt championat i 3 länder
och har nu en titel som vi är väldigt glada över.

NORDJCH SEUCH RR Belger du Nord Irma

Inga kommentarer: