torsdag 18 december 2014

Jakt i Finland


Vi hade några extra dagar i Finland, som vi
dels använde att besöka några av de hanhundar
som Trond haft koll på...ingen av dem höll måttet !!
Var det inte dålig mentalitet, så såg de ut som kråkor eller
hade för dåligt skall.
Så det blir en Svensk hund :)


Vi jagade med FINJCH FINUCH Latukkaakorven Leevi
som är far till vår Irma
Vi släppte han strax före 9 och det dröjde inte mer än
10 min så hade han en hare på benen.
Vilket skall !!
Leevi är snart 10 år och är helt tyst på slag och tappt




Efter en halvtimma så släppte vi även Irma, på andra sidan vägen.
Hon fick ut sin hare efter 4 min. :)
Vi kunde nu stå och höra på far och dotter som jagade på var sin hare.
De har otroligt lika skall, fast Leevi har ett något mer hanhunds präglat.

Tanken var ju att vi skulle skjuta en Finsk hare, det blev
aldrig så, då det var otroligt svårt att komma i pass,då
ingen av dessa harar visade det minsta intresse för att gå
ut på grusvägen, utan de turade och gick så fint
inne i skogen.
Vi gjorde några försök vi en bäck, där haren
gick över några gånger.

Men motivationen att skjuta var lägre än
att lyssna på hundarna och prata med våra vänner.
Så det blev en härlig dag med korvgrillning och fika med
Erik, Matti och Jossi



Jag har gjort ett inlägg på Nyhetsmorgon fb-sida
ang jakt med stövare.
Gå gärna in och skriv en kommentar och gilla ( om ni nu gör det )
Allt som vi kan göra som kan öka förståelsen för jakt
med drivande hund är positivt i den pågående varg debatten.
Där de som vill ha fler vargar hörs mest och vi jägare framställs
som blodtörstiga nöjes mördare



Vill dela med mig av något som glöms bort i hetsen mot jägare i den pågående vargdebatten.
Att jakt med drivande hund är kultur!
Känslan när man kommer fram till jaktområdet, ljuset är sakta på väg, ryggsäck och övrig utrustning till hunden tas ur bilen.....redan dagen innan har jag funderat på vart jag ska släppa min hund, vi går lungt uppför en traktor stig, hör orrarna spela, en älg som sätter av i trav, strycker kopplet av hunden och hon springer i väg, ivrig och glad, själv sätter jag mig på ryggsäcken och tar fram min frukost, ser på pejlen att hon nu gjort en fin runda på 3-400 meter, äter klart min frukost och ser igen på min pejl, kan nu se att hon har hittat harslag ( harens spår som den gjort på natten då den varit ute och hoppat för att äta ) min hund jobbar nu med att nysta upp slagen, DÄR!! hittade hon den, med ett jätteskrik och haren är på benen, jag flyttar mig så fort och tyst jag kan till ett ställe där jag tror haren kommer att komma, jag hör drevet närma sig och där kommer den, haren sakta hoppandes, han hoppar nästan ända fram till mig, stannar och lyssnar efter hunden, hoppar tillbaks i sina egna spår och gör ett jättehopp ut i skogen, jag ser hur han hoppar upp och lägger sig vid en gran, hunden ligger ca 5 min efter, nu kommer hunden skallandes efter grusvägen, tystnar och kontrollerar att hon är rätt skallar och kommer jagande fram till mig, tar avhoppet, haren ligger där uppe vid granen, hunden ser inte när haren smyger iväg då hon har näsan hårt i backen för att inte tappa spåret.
Haren lägger nu ut på en stor runda, något senare har haren gjort några hyss och trix nere vid en myrkant, hunden reder inte ut svårigheterna och vår dag i skogen är slut.
Min hund får på sig sitt täcke, vi går till bilen, hunden får mat och vatten.
Så här är det 98% av dagarna med en harhund.
Vet att de flesta tror sig veta att vi som jagar ALLTID har med oss ett skjutet djur hem, så enkelt är det inte!!.
Bilden är tagen här i höst efter en fantastisk dag i Norge, då haren sköts med som vanligt en gammal Husqvarna med hanar.
Hunden är Nordisk jaktchampion, det här är något jag önskar alla kunde uppleva, se på bilden, känn känslan av utsikt, frisk luft, vältränad och lycklig hund.
Ska det här behöva ta slut bara för att vissa tycker det är viktigt att ha varg.
Vad är det med vargen som är så viktig?
Ska vi inte värna om vår kultur, ha betande tamboskap på ängar, kunna släppa ut hunden i trägården för en sista kvällsrastning utan att behöva vara orolig för varg?
Ni som är för varg, ta en heldag i en riktig skog, gärna i Värmland där det är störst chans att ni stöter på varg, ta med er era barn och hund, låt hunden springa lös och få känna dofter och en stunds frihet, grilla korv och njut av att vara i naturen...



Inga kommentarer: