onsdag 25 februari 2015

Resa till Kirkenes


I somras tog jag flyget till Kirkenes i nord Norge
och hälsade på min vän Astrid
Kirkenes ligger vid Ryska och Finska gränsen,
så långt nordöst det går att komma i Norge.


Det är en helt fantastisk natur.
Som här ute vid Barentshavet ( Ishavet), där vi tänkt att ta oss ett dopp.
Nu blev det inte så, då vattnet var lite för kallt, 
för en badkruka som mig.
Men vi tittade på många andra som var i, medans vi satt
där på stranden och åt vår matsäck


Då både jag och Astrid är intresserade av kyrkor, då mest det
arkitektoniska, så blev vi lite frustrerade av att kyrkan 
var stängd för reparation
Den här kyrka eller kapellet ( Oscar II kapell )
som byggdes för att visa Ryssarna, Norges kulturella överlägsenhet.
Här uppe har också Norska försvaret sin nordligaste gränsstation.
Så det vimlade av Norska militärer


En utav dagarna stannade vi till vid Neidenelva som rinner från
Finland och ut i Ishavet.
Den här älven är en känd lax älv, jag har aldrig sett
laxar hoppa i någon fors tidigare, så det var en upplevelse


Den ena var större än den andra
Kanske ser ni laxen som hoppar?


Att vägarna är dåliga däruppe är ingen överdrift,
på väg ut mot Passvikdalen var den riktigt dålig
Ute i Passvik hade vi en fin dag med både älg och tjäder
kontakt

Ska visa lite fler bilder då vi även såg och fotograferade Kungsörn

Inga kommentarer: