fredag 30 oktober 2015

Hargryta a'la Bonnier

Har alltid varit intresserad av mat och matlagning.
Och på de senare 15 åren har ju hare dykt upp på menyn här hemma, nu har jag
 bara ett recept som jag tycker är riktigt gott,
det ska jag dela med mig av i dag.

Men så tänkte jag, att kanske ni andra också har några goa recept ni vill dela med er av,
så kan vi publicera dem här i bloggen och spara dem i en recept mapp, så är de lätta att hitta även senare.
Det kan ju också öka intresset att skjuta lite fler harar om det finns en massa goa middagar att se framemot.

Ni skickar receptet till vår mail:  belger-du-nord@telia.com
Har ni en bild som ni vill ha med sänder ni med den och namn på er och rätten
Vet att det var några norska män förra året som la ut recept på fb, så jag vet att
det finns många goa recept ute i stugorna

Så här kommer mitt recept




Hargryta a´la Bonnier


1 Hare, styckad i bitar
1 liter vatten
2 1/2 dl vitvinsvinäger
1 tsk salt
2 krm peppar
2 msk smör
1 palsternacka, finhackad
2 gula lökar, finhackad
1 morot, finhackad
1 liten bit rotselleri, finhackad
2 dl vitt vin
1 schalottenlök, finhackad
1 vitlöksklyfta,finhackad
1/2 msk smör
150g champinjoner, skivade
4 dl creme fraiche
3 msk persilja,hackad
1/2 tsk salt
1 krm peppar

Blanda ihop en marinad av vatten och vinäger.Lägg i köttbitarna
och låt dem marinera i 2 timmar.Marinaden både dämpar viltsmaken
och mörar köttet.
Sätt ugnen på 175 grader.Ta upp köttet och torka av det. Salta och peppra.
Bryn köttet i smör i en gjutjärns gryta. Ta upp det och bryn grönsakerna utom svampen.
Lägg tillbaka köttet, tillsätt 2 dl vitt vin, lägg på locket och stek i ugnen
ca 1 1/2 timme.
Ta upp köttet och håll det varmt. Sila buljongen, spar den.
Fräs schalottenlök och vitlök i lite smör i en kastrull. Tillsätt champinjonerna
och fräs ytterligare.Tillsätt creme fraiche och buljongen.
Låt koka ihop. Blanda ner persiljan och smaka av med salt och peppar.
Häll såsen över köttet.

Servera med potatismos, smaksatt med tärnade äpplen



Inga kommentarer: