söndag 7 februari 2016

Astas 5.e drev


 Då Irma inte helt har löpt över, får hon vänta ytterligare någon dag
innan vi släpper henne igen.
Så idag gick vi båda med Asta.


Vi släppte runt 8
Asta är en fröjd att släppa, hon lägger i väg i full fart, hon har alltid
varit intresserad av lukter i backen.
Det har givetvis varit mycket hopp och skutt, men pinnar
och kottar har hon varit väldigt moderat intresserad av.
Och om hon börjat med pinnar så har jag rest mig och gått
sakta framåt, då har hon glömt pinnarna och nosat vidare.


Nu är Asta dryga 8 månader och har jagat hare 4 gånger
tidigare, 2 av dem har varit prisdrev.
Som sagt, vi släppte idag kl 8
Hon började snurra på slag direkt ( vi får nu gå hos en skogsägare
som har mycket hare på sina marker, det är även en del gräsbackar
där haren verkar trivas )
Men hon redde inte ut slagen.
Vi flyttade oss efter några timmar sakta
 ca 400 meter upp i en skogs-slänt.
Där kom hon på nya slag och efter
ca 1 timme reste hon haren.
Klockan var då strax före 11


Jag såg på GPS.n att hon sträcka rakt ut och att hon flyttade 
sig snabbt, jag tycket jag hörde några skall, plötsligt fick jag se haren
komma mellan träden och hoppa ut på grusvägen där jag satt.
Asta kom ca 1 minut bak, helt tyst, först när hon kom ner på
vägen släppte hon några glesa skall.
När haren lämnade grusvägen fick hon ordentlig kontakt
släppte på bra och fick ett ordentligt flyt på drevet.
Haren gick nu några större rundor och Asta drev som
en vuxen hund, rättade tappter och klarade även en längre
sträcka på asfalt ( här går det i princip inga bilar )


Vi såg haren 5 gånger och den bästa gången var när Asta hade en längre
vägtappt, som hon redde ut själv och hon jobbade väldigt systematiskt, tog kanterna
och jobbade sig fram till avhoppet, vi såg när haren gick, det gjorde även Asta
Det var 1 meter mellan haren och Asta upp för en brant på ca 300 meter, efter det jagade hon i 
45 minuter i en drev repris i princip utan något noterbart tappt.
Vi kopplade Asta i den asfalterade vägen, då hon jobbade sig ut mot en större väg.
Klockan var då 13, 55 och Asta hade sprungit 2, 7 mil.
Den totala drevtiden blev ca 70 min

Klockan är nu 20, 53 och vi sitter fortfarande med var sitt leende på läpparna.

Inga kommentarer: