tisdag 23 augusti 2016

22 Augusti, nytt släpp

med Asta.
Ny plats och nya förväntningar. 
På med pejlhalsbandet och ut med all
annan nödvändig utrustning.


Asta for i väg och försvann ut i skogen.
Ett framsteg mot i går.
Efter trekvart började jag känna mig
riktigt nöjd, Asta jobbade på bra och
var inte inne hos mig en enda gång.
Vad händer då ???
Jo, Irma får ut en hare inom hörhåll IGEN !
Nu blev jag riktigt irriterad, drevet kom närmare
så det var till att kalla in Asta och sätta henne i bilen.
Bestämmer mig för att koppla Irma, om
haren dyker upp.
Står och lyssnar på Irma som jagar med bra
tryck, hon får en liten tappt och jag ska precis
sätta mig....då sladdar haren ut.....bara 2 meter framför mig. 
Irma rättar tappten och kommer drivande, nu vet
jag inte helt hur jag ska göra, det är ju ändå hennes hare.
Men jag gör det ! kopplar henne hon får lite
hundgodis och vatten och jag tar ut Asta, det har nu
gått ca en kvart sen haren var hos mig.
Asta kände golukten och for iväg, haren hade ju sprungit på skogsbilsvägen så långt jag såg, så jag
visste inte vart den hoppat av.
Efter en timme hittade Asta haren ca 200 meter
upp i skogen, VILKEN LYCKA !!!
Hon drev 10 minuter med bra tryck, sen blev det
bom stopp i ett grustag.


Asta jobbade på tappten i ca 2 timmar.
Då valde jag att koppla henne innan hon
tröttnade själv.


Vatten och lite energi för att
ha bra med kraft till morgondagen.


Tillbaka i stugan blev det lite energi även
för oss tvåbenta i form av rödavinbär, vaniljsås
och smulade havrekakor


Det blir ju rätt korta jaktdagar, så det hinns
med lite förbättringar på stugan.

Ny dag i morgon....kanske den bästa :)

Inga kommentarer: