måndag 10 oktober 2016

Fantastiska Asta

På fredagen gick Asta på slag från 9 till 13,30
utan att få ut, vi kopplade henne för att Irma
skulle få springa av sig lite medans vi skulle grilla 
och äta lunch.
15,02 hade Irma haren på benen och jagade till 18,10, då vi kallade in henne och avslutade dagen.


Lördag var det Astas tur igen, vi släppte
på ett nytt område klockan 7,40
Hon hittade slag 8,00 och fick ut 8,24
Haren gick ganska omgående ner i grusvägen
och drog i väg en 3-400 meter.
Asta hängde på och fick möte med en bil.
Bilägaren var en älgjägare som hört upptaget  och
kom för att lyssna.
Hans jämthunds hane var lös i området men
han trodde inte det skulle vara några problem.
Asta löste vägtappten, drevet kom tillbaka och vad 
hängde bak i röven på Asta, jo en Jämthunds hane.
Asta drev på, haren och hundarna kom ut på vägen,
och vi fick kopplat jämthunden medans Asta drev vidare.
Det blev en väldans massa hantering med allt
Asta fick synkontakt med haren, som sprang ända upp i benen på oss alla, haren for runt i diket
för att springa upp i skogen, komma tillbaka och
hoppa längs diket där vi alla stod.
Jämthunden, dess 2 ägare, bilen, Trond och jag.
Detta filmades och när jag kommer hem hopps
jag att jag ska kunna lägga in den här.
Annars finns den på fb.
Asta jagade på den här haren 85 min 
med ett par härliga påstick och ett noterbart tappt.
Hon fick tappt på den här lilla haren som gick mycket om igen, i ett stenrös.
Hon fick jobba på tappten i en timma sen kopplade
vi henne kl 12, 15
Det här var Astas 6:e släpp på 7 dagar
så Söndagen blev vilodag för båda hundarna



Inga kommentarer: