tisdag 4 oktober 2016

Tillbaka i Jämtland

Lördag 1oktober var det åter dax för
en tur till stugan i Jämtland, för mig
och hundarna 


Första morgonen var det -2 och jag började
med att släppa Asta.
Hon for mest runt....helt planlöst, tyckte jag.
Så efter en timme kopplade jag henne och
släppte Irma.
Det tog 10 minuter så fick Irma ut haren,
 precis i det område Asta fart omkring.
Tålamod och åter tålamod vid injagning
av stövare....fin påminnelse för mig.


Måndag -3 och en knallfin morgon.
Släppte Asta och hon la iväg ut i skogen.
Hon gjorde otroligt fin sökrundor och jobbade
som en vuxen hund, kom på slag 280 meter
ut, där ute jobbade hon över 2 timmar, sen
kom hon förbi och drog tillbaka upp i området
som nu såg ut som ett stort rött fält på GPS:n
Asta ringade och jobbade, men fick inte ut.
Så efter 4 timmar tyckte jag det fick räcka.
Släppte Irma på ett nytt område, hon ringade
och sprang stort, men hittade inga slag.


Tisdag 4 oktober -5 och dimma.
Släppte Asta 7,20 och hon hittade slag strax efter 8.
9,40 började dimman lätta och det började
droppa i från träden.
9,59 fick Asta ut !!!
Haren kom förbi mig och strax efter kom
Asta ösande, det gick i en stor fin runda i skogen,
för att gå ner i en grusväg efter 30 min.
Här försprang sig Asta och fick tappt.
Men hon jobbade på och tog vägkanter ( inte tillräckligt långt) jobbade på i över 2 timmar utan
att jag såg henne en enda gång.
12,19 rättade hon haren, efter att hon gått längre
på grusvägen.
Liten tappt 12,27 som hon rättade 12,33
haren svängde nu ut över ett hygge för
att komma bort i ett 3-vägs kors.
Här blev det tillslut dötappt.
Kopplade 14,15


Väldigt nöjd med Astas insatts både
i går och idag. 
Dagarna är fantastiska med sol, klarblå
himmel och några plus grader


Det blir inga sena kvällar.......

Ny dag i morgon  :)

Inga kommentarer: