torsdag 10 november 2016

Asta är nu jaktprovsmeriterad 17 månader gammal.

Onsdag morgon -5
Steg upp klockan 6, stor dag för Asta och mig.
Första gången som jag ska starta på harprov, helt själv
och med helt egentränad hund.
Med de andra hundarna har alltid Trond varit den som
tränat mest och det är ju också så att det är hans hobby, som jag fått
konverterat till och nu var det alltså dax, för tävlingsdebut.
Hade fixat domare, avtalat tid och plats


Jag träffade domaren Esa och körde in i terrängen som vi har utanför
Bräcke i Jämtland.
Givetvis hoppades jag på att se ett harspår, då det snöat lite på
natten men sådan tur hade jag INTE.

Satte på Asta väst och startade min utrustning, med sina
unga 17 månader är hon lite trångsökt precis när hon släpps
men efter en trekvart hade hon hittat slag 329 meter ut.
Hon jobbade på slagen, tror närmare en timme
 innan hon reste haren, 
Hon låg redan från start lite långt efter, så skallet blev därefter,
Asta är ju inte van med snön och tycker nog att det luktar
svagt eller annorlunda.
Efter ca 10-12 minuter såg vi haren mellan trädstammarna, Asta
hade nu fått upp självförtroendet och skallade ganska bra, haren
började nu ganska trångt på ett litet område, 
 så efter 23 minuter drev, blev det tappt.
Tappt arbete är ännu Astas Akilles häl, så det får vi träna
mer på tills nästa prov.....
Hon reste om haren efter 52 minuter tappt, med ett ordentligt
beskrik...phu !!
Nu gick det riktigt bra, med härligt tryck....i 17 minuter,
sen var haren tillbaka i samma löpa där det blev tappt sist.
Tappt igen !
Här blev det dötappt.
Vi släppte sen om i ett annat område men
där hittade hon inga slag.
Så vi fick ihop exakt till ett 3:e pris.


Är nöjd med både min egen och Astas debut.
52 poäng är inte dåligt av en så ung hund, är väldigt
nöjd med hur hon skallar, hon är väldigt ärlig men lite åt
det trånga hållet.
Det här var hennes 35 släpp se 21 aug.
Så vi tränar på och nästa gång tänkte vi ta en ökl etta !!

Inga kommentarer: