onsdag 13 december 2017

Apelsinrullar

Den här kakan påminner mig om Julen och min
mamma bakade alltid de här.
Och med sin smak av apelsin blir den heller inte så söt,
bara underbart god.



Ugnstemperatur 190 grader

Deg.
230 g Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 dl strösocker
150g Smör (kylskåpskallt)
1 Äggula

Fyllning:
100g Mald mandel
120g Florsocker
1 Äggvita
2 msk syltat apelsinskal (fin hackas)
Skalet av 1 Apelsin
Röd karamellfärg

Glasyr
Florsocker och vatten
Röd karamellfärg
Hackade mandelspån eller pistagekärnor

1. Blanda vetemjöl, bakpulver och socker i en bunke.
2. Skär smöret i bitar och lägg ner i mjölblandningen, jag kör ihop
allt i mixern med kniven, men det går fint att nypa ihop degen på traditionellt vis.
3. Ner med äggulan
4. Lägg degen att vila svalt i 30 min.

5. Blanda nu mandelmjölet med florsockret, i med äggvitan och några droppar
av karamellfärgen, blanda i det syltade och det rivna apelsinskalet,
det är nu en kladdig smet.

Dela degen i fyra bitar, kavla ut dem till avlånga plattor, ca 3-4 mm tjocka.
Jag kavlar dem mellan 2 bakplåtspapper
Fyllningen är ganska lös, så jag klickar ut den med hjälp av 2 skedar
längs ena långsidan, med hjälp av bakplåtspappret rullar jag den sen till en rulle.
Kakan ska gräddas med smörpapperet runt, så den håller formen.
Grädda alla rullarna på samma plåt med lagom avstånd emellan.
Gräddas ca 15 min.
Låt kakorna svalna på galler.

6. Göra glasyren
7. Fin hacka mandel eller pistagenötter

8. När kakorna svalnat helt, tar man bort pappret och har på glasyren
och mandelhacket.
Låt nu kakorna stelna ordentligt, skär dem sedan på snedden.

Går utmärkt att frysa






Inga kommentarer: